
Hilton Gallery
PONUKA DIEL
výstava od 24.10.2025 do 11.01.2026
Simi Čekovská


Simi Čekovská (SK)
Tvorba Simi Čekovskej sa vyznačuje syntetickou figuratívnosťou – postavy sú redukované do základných tvarov, plošných farebných polí a rytmizovaných línií. Maľby balansujú medzi minimalizmom a expresívnou symbolikou. Tváre sú zjednodušené, so zreteľne definovanými črtami (vertikálne delenie čela, mandľové oči, úzke pery), čím autorka vytvára takmer ikonický alebo archetypálny charakter figúr.
Využíva plošnú farebnú modeláciu bez tradičného tieňovania; priestory sú abstraktné, kompozície často frontálne a symetrické, čo odkazuje na byzantskú ikonografiu i modernistické prístupy k figúre (napr. Amedeo Modigliani, Tamara de Lempicka či postkubistická figurácia).
Dominantná farebná škála – sienna, okrová, červeň, čierna, béžová a ultramarínová – umocňuje dojem intímnosti, ženskosti a duchovnej rovnováhy. Autorka pracuje s kontrastom teplých a chladných tónov, čím vyvoláva dojem vnútorného napätia a meditácie zároveň.
Simi Čekovská vo svojich dielach sústredene skúma ženskú identitu, kolektívnu pamäť a reinterpretáciu dejín umenia cez ženskú optiku.
Jej postavy – pokojné, sústredené, často v tichom dialógu – vystupujú ako symbolické reprezentácie ženského princípu: mäkkosti, vnútornej sily, dôstojnosti a introspekcie.
Obrazové situácie (napr. korunovanie, spoločné stolovanie, kontemplatívny sed) majú charakter rituálu alebo tichej drámy, čo dielo približuje k neonáboženskému alebo archetypálnemu rozmeru.
Jej výtvarný prejav možno zaradiť do oblasti neofigurácie a súčasného neomodernizmu – ide o návrat k figúre po období abstrakcie, avšak s dôrazom na symbolickú a psychologickú výpoveď, nie na realistickú reprezentáciu.
Jej prístup rezonuje so súčasnými trendmi ženského figuratívneho maliarstva v Európe a USA, ktoré spája introspekcia, nostalgia a estetizovaná jednoduchosť.
V kontexte súčasného slovenského umenia predstavuje Simi Čekovská autentický hlas v línii introspektívnej ženskosti. Jej maľby nie sú otvorene aktivistické, no prostredníctvom estetizovanej rovnováhy a tichej sily nesú feministickú dimenziu – vrátenie priestoru a pohľadu ženám ako subjektom, nie objektom.
Jej vyhlásenie "prepisujem príbehy, aby znovu získali svoj hlas" sa v obrazoch manifestuje prostredníctvom rituálnych kompozícií, gest solidarity a sebareflexie.
Štýl Simi Čekovskej by sa dal zhrnúť ako:
Minimalistická neofigurácia s ikonickým charakterom, v ktorej ženské postavy pôsobia ako nadčasové bytosti medzi realitou a mýtom. Autorka využíva čistú plochu, tlmenú farebnosť a archetypálnu symboliku na vytvorenie vizuálnej rovnováhy medzi minulosťou a súčasnosťou.
VÝBER Z VYSTAVENÝCH DIEL V HILTON GALLERY BRATISLAVA



Miroslav BUCHER
Portrét Zeme Miroslava Buchera
Sú umelci, ktorí na pomenovanie toho, čo je pohnútka, inšpiračný podnet, podstata aj výsledok ich tvorby, potrebujú veľa slov. Obsiahle, uvravené libreto. Akoby samých seba, najmä však tých, ktorým výpovede adresujú, ubezpečovali či presviedčali – aj slovníkom cudzích slov a termínov – o originalite a správnosti svojej cesty na dosiahnutie cieľa, vzniku artefaktu, ktorý už fakt nepotrebuje iný komentár ani cudziu, hoci prajnú, oponentúru; nevyžaduje ju, ba akýkoľvek hodnotiaci prístup a diskurz žiarlivo odmieta. Skrátka, je v očiach pôvodcu dokonalý.
Iní tvorcovia takmer mlčky, azda iba kývnutím hlavy, odkážu príjemcu priamo na dielo, ktoré (podľa nich) povie najviac samo o sebe aj o autorovi...
Lipianskeho maliara Miroslava Buchera (*1950), čo sa desaťročia opája velebou Šarišskej vrchoviny a Čergovského pohoria, motívmi v kraji tajomných prírodných útvarov pod kyjovským Pustým poľom na hornom toku Torysy, čo tak "šmakoval" paletu a štetec Dezidera Millyho, radím k tým druhým. Niežeby nemaľoval aj inde – doma aj v šírom svete –, ale mne sa vidí, že romantická konfigurácia úbočí a skalných solitérov s vekom ohlodanou siluetou Kamenického hradu je jeho vytrvalému výtvarnému, kalendárnemu a atmosférickému výskumu najbližšia a o jeho srdečnom vzťahu hovorí výrečne bez slov desiatkami charakteristických, zrelých maliarskych výpovedí a vyznaní.
Miro Bucher nie je rétor. Absolútne verí tomu, čo o zážitku z krajiny povie farbami. Je maliar. Vari za dvadsať rokov bezprostredných kontaktov – na sympóziách, v súkromí aj v intimite ateliéru – nepočul som od neho súvislejší pochvalný úsudok, nieto ešte nepatričnú adoráciu na svoj práve dokončený obraz. A mnohé (väčšina) si určite zaslúžili od autora viac ocenenia ako iba spokojné povykrúcanie fúzov...
V melodike jeho reči, aj keď žije v Šariši od roku 1992, ešte stále možno vybadať eufóniu, ktorá je nám blízka, ale predsa len cudzia. Zavše z nej trčí slovíčko, ktoré akoby ozvenou prinášalo chuť, vôňu, "muziky a pjesničky" z moravských úvalov, ktoré má tak rád. Tam, uprostred úrodnej Moravy, je jeho rodisko; tam sú korene jeho osobnostnej výbavy i profesijného rastu na brnianskej Umelecko-priemyselnej škole, kde sa pod odborným dohľadom profesora Jiřího Coufala rozvinula a absolutóriom zavŕšila dispozícia na monumentálne maliarstvo v architektúre a scénografii. Aj keď – človek sa učí celý život, a o výtvarných umelcoch to platí dvojnásobne.
Ako mladého výtvarníka zavial ho život do Košíc. Zamestnal sa v reklamnej agentúre a viac ako pri štafliach bolo ho vidno pri koncipovaní a realizácii propagačných výstav a muzeálnych expozícií, ako si ich pamätáme z nedávnych čias na Spišskom hrade, Krásnej Hôrke alebo z Červeného kláštora v Pieninách. Časom to "vypálilo" tak, že cez vypaľovanie drobnej, úžitkovej i záhradnej keramiky sa postupne v Lipanoch pri Sabinove osamostatnil, postavil sa na "voľnú nohu" a bytostne sa sústredil na krajinomaľbu.
Málokedy a málokomu sa podarí tak stručne a výstižne sformovať a definovať celoživotný tvorivý program ako Miroslavovi Bucherovi v jeho kontinuálnom, nekončiacom kreatívnom projekte. Je v ňom presvedčenie, viera i nádej, že svet môže byť lepší a krajší. Lebo – ako vraví:
"V prírode je všetko – otázky aj odpovede. Chcem tieto otázky nachádzať a svojou tvorbou na ne odpovedať. Preto je mojím hlavným programom tvoriť Portrét Zeme."
PhDr. Emil Semanco
PONUKA DIEL
výstava od 9.9.2025 do 12.10.2025
Juraj ORAVEC, akad. mal.

Juraj ORAVEC, akad. mal.
Maliar a grafik Juraj Oravec sa narodil 8. októbra roku 1956 v Kežmarku. Je absolventom bratislavskej Vysokej školy výtvarných umení , patrí k výrazným predstaviteľom súčasnej slovenskej výtvarnej scény. Autor, žijúci a tvoriaci v Trenčíne, sa prostredníctvom maľby, grafiky a kresby predstavil na mnohých samostatných i kolektívnych výstavách doma i v zahraničí, jeho tvorba je zastúpená vo viacerých slovenských a zahraničných galerijných i súkromných zbierkach. V Oravcových monumentálne pôsobiacich i komorných maliarskych dielach veľmi kultivovane, ale zároveň spontánne rezonujú autorove pocity, záblesky príbehov, vrstvy myšlienok.






























